Mak-mak, tolong sediakan bekal untuk anak-anak boleh tak? yang simple pun ok

 

 

 

Foto FB Mohd Fadli Salleh

'Mak-mak, tolong sediakan bekal untuk anak-anak boleh tak? yangsimple pun ok'

Admin

MINGGU hadapan akan masuk minggu keduasesi persekolahan baharu.

Mungkin ada anak-anak terutama tahun satu yang masih lagi dalamsesi suai kenal dan pembelajaran untuk berdikari tambahan lagiketika membeli makanan waktu rehat di kantin sekolah.

Beratur panjang itu kebiasaan lah, sempat atau tak sempat makanitu lagi haru.

Mak-mak mungkin boleh ambil inisiatif bagi memudahkan anak-anakkita tidak kelaparan semasa sesi pembelajaran.

Mari kita hadam perkongsian Cikgu Mohd FadliSalleh ini yang sangat menyentuh hati dan mungkinboleh membuka mata mak ayah.

 

+++

 

Perkara yang sering kita terlepas pandang. Tolong jangan biarkananak-anak kelaparan lagi. :'(

Hari pertama persekolahan, ramai sangat murid tak sempat makan.Bukan murid tahun satu saja tau, anak-anak tahun dua dan tiga punramai tak sempat makan.

Lebih malang, ada ibu bapa tak tahu anak-anak mereka kelaparandi sekolah sebab lupa bertanya atau anak pulang dah tertidurkepenatan. Lagi sedih. Tolong tanya anak ya mereka makan atau takdi sekolah.

Punca utama murid tak sempat makan sebab kantin terlampau sesakdengan ibubapa. Nak beratur bukan main lama, last-last loceng tamatrehat berdering dan murid pulang ke kelas dengan kelaparan.

廣告-請繼續往下閱讀

Antara punca yang lain anak tak makan ialah makanan di kantinhabis. Kena tapau dan makan oleh penjaga/ibu bapa yang datangmenunggu anak-anak.

Pengusaha kantin buat makanan dah cukup untuk murid sebenarnya,namun bila di serbu oleh ibu bapa memang tak cukup makanan untukmurid. Hal ni kerap juga berlaku di awal-awal haripersekolahan.

Mak-mak, tolong sediakan bekal untuk anak-anak boleh tak?

Buat la bekal apa pun, yang simple pun okey. Asalkanmengenyangkan dan berkhasiat. Dan kalau boleh, buat lebih sikit dansuruh anak kongsi dengan kawan-kawan dia.

Makan berkongsi ni selera dia lain macam. Seronok sungguh!

Yang makan berselera, yang menyediakan pun rasa bahagia.Kan?

Jika terlampau sibuk, bekalkan anak dengan buah dan rotigardenia pun okey dah. Air masak jangan di lupa pula.

Ramai kawan-kawan aku mengadu anak tak makan hari ini. Kesiannyabudak kecil terpaksa menahan lapar akibat kerakusan orang lain.

Aku kalau tahu ada murid aku tak makan, meski pun waktu rehatdah tamat aku akan suruh murid makan dahulu. Aku bagi kebenarankhas untuk mereka makan diluar waktu rehat.

Orang yang pernah merasa peritnya menahan kelaparan takkan cubabiarkan orang lain merasa pengalaman itu. Sungguh!

Jadi mak-mak sekalian, walau hari dah malam dan tak sempat nakbuat bekal apa dah, pergi kedai jap beli roti ke buah ke, muffinke.

Bekalkan anak, minta juga mereka kongsi dengan kawan-kawan. Dah,tak payah main Fb lagi, pergi buat bekal cepat.

 

廣告-請繼續往下閱讀

马来西亚教育可分成几个阶段:

托儿所教育(英语:Nursery Education)

幼儿教育 (马来文:Pendidikan Tadika)(英语:Kindergarten Education)

小学教育 (马来文:Pendidikan Sekolah Rendah)(英语:Primary SchoolEducation)

中学教育(Pendidikan Sekolah Menengah)(英语:Secondary SchoolEducation)

大学先修教育(马来文:Pendidikan Pra-Universiti)(英语:Pre-UniversityEducation)

高等教育(英语:Higher Education)

马来西亚一共有两个执法部门负责本国教育事务,它们分别为马来西亚教育部(马来文:Kementerian PendidikanMalaysia)(英语:Ministry of Education Malaysia)和马来西亚高等教育部(英语:Ministryof Higher EducationMalaysia)。教育部负责处理国立中学、国立小学事务,而高等教育部则负责处理中学以上的国立以及私立高等教育事务。马来西亚政府和教育部提倡“强化马来语,提倡英语,并掌握母语”的教育制度,鼓励学生必须掌握两语之外,也同时鼓励各族学习自己的母语,因此马来西亚人通常都能轻松掌握三种基本语言,大部分华人更因为家族的关系而懂得方言,马来西亚人甚至会因为在马来西亚这个多元种族和多元文化的生活环境下懂得他族的母语。现今的马来西亚学生也热爱学习他族的母语或他国的语言(如日语、韩语、西班牙语等)以让自己的语文知识再登上一个更高的台阶。

廣告-請繼續往下閱讀

在马来西亚的新教育蓝图下,马来西亚政府和法律明文规定所有马来西亚国民必须接受5年中学、6年小学的强制性教育。公立中学以及公立小学由马来西亚中央政府直接拨款赞助。同时,马来西亚政府的“贷书计划”也允许让所有拥有马来西亚国籍的国立学校学生借用所有课本,而后在学年结束前归还。国立高等学府也获得政府津贴学费。在地学生只需支付大约十分之一的学费就可完成大学课程。